دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۸ ۰۸:۴۹ ۶۰ بازديد
نكات ايمني در رابطه با كمپرسورها

كمپرسور اسكرو هوا
1. سالم بودن شيلنگ و لولهها و هم چنين عدم وجود روغن در كف كمپرسور
2. كنترل كردن مقدار روغن دستگاه را توسط چشمي نصب شده بر روي مخزن روغن
3. باز بودن شير خروجي كمپرسور
4. كنترل جهت چرخش الكتروموتور (حداكثر زمان چرخش الكتروموتور در جهت خلاف 2 ثانيه ميباشد و تجاوز از اين حد خسارت سنگيني را به دستگاه وارد مينمايد).
5. بعد از حصول اطمينان از دستگاه دربهاي كمپرسور را بسته و استارت نماييد.
6. براي استارت مجدد دستگاه پس از خاموش شدن بايد صبر كرد تا هواي رسيور از طريق آنلودر كامل تخليه شود. (حداقل 3 دقيقه)
7. درجه دماي كمپرسور بايد به صورت روزانه چك شود. حداكثر دما در تابستان نبايد از 90 درجه سانتي گراد تجاوز كند. بهترين دماي كاري بين 75 تا 85 درجه سانتي گراد ميباشد.
1. هواكش كمپرسور ميبايست هفتهاي 3 الي 4 باز تميز گردد. (براي تميز كردن فقط از هواي فشرده استفاده نماييد.)
2. فشار كاري كمپرسور بايد روي bar 5/7 تنظيم گردد.
3. براي باز كردن هواكش بايد كمپرسور خاموش باشد در غير اينصورت اجسام خارجي وارد واحد هواساز شده و باعث خرابي ميشود.
4. انتقال هوا بايد طوري باشد كه دماي كمپرسور خانه در محدوده 4 تا 40 درجه سانتيگراد تجاوز ننمايد در غير اينصورت استفاده از يك فن مكنده در فصل زمستان و از يك كولر گازي يا فن كوئل الزامي است.
5. تعويض قطعات مصرفي كمپرسور توسط افراد متخصص شركت فروشنده انجام شود.
6. جهت رعايت بيشتر اصول ايمني استفاده از لباسهاي گشاد و آستين آزاد به هنگام كار با اين دستگاه توصيه نميشود.
7. زماني كه دستگاه روشن ميباشد از برداشتن درپوشها و يا شل كردن اتصالات خودداري نماييد.
8. فقط در مواقع اضطراري بايد از شستي Emg (امرجنسي) براي خاموش كردن دستگاه استفاده نمود.
9. از هر نوع جوشكاري نزديك سيستم روغن بپرهيزيد.
10. تمام اجزاي كمپرسور بايد دقيقا مطابق با دستورالعملهاي سازنده دستگاه سرويس ونگهداري شود.
11. بازرسيهاي دورهاي فعا ليتهاي سرويس و نگهداري و تعميراتي كه توسط سازنده براي كمپرسور تعيين شده است بايد بسيار منظم پيگيري وانجام شوند چرا كه دستور العملها وفواصلي كه براي فعاليتها توسط سازنده توصيه ميشود با هدف محافظت از دستگاه ونيز حداكثر نمودن راندمان وكارايي سيستم ميباشد توصيه بهتر آن است كه حتي فعاليتهاي سرويس و نگهداري كمپرسورها را در فواصل كوتاه تري در نظر بگيريد
1- قبل از شروع به تعميرات يا انجام هر عملياتي بر روي كمپرسور هوا كاتالوگ كمپرسور را با دقت مطالعه كنيد.
2- يك نسخه از كاتالوگ تعميرات و راهنماي دستگاه بايد در محل كمپرسور وجود داشته باشد. 3- همه افرادي كه با كمپرسور كار ميكنند حتما دوره ديده و آشنا با كمپرسور باشند و دخالت افراد غير متخصص در مورد تعميرات و كار با كمپرسور ممنوع است.
4- هواي فشرده و جريان الكتريكي خطرناك ميباشند. قبل از هر گونه عمليات بر روي كمپرسور مطمئن شويد كه كمپرسور خالي از فشار هوا و جدا از منبع الكتريكي ميباشد.
5- همه پرسنلي كه نزديك به كمپرسور كار ميكنند بايد به وسائل حفاظتي براي گوش و همچنين كليه وسايل ايمني كه شامل قوانين ايمني ميباشند مجهز باشند.
6- قبل از روشن كردن كمپرسور مطمئن شويد كه همه دربها و كاورهاي كمپرسور محكم در جاي خود قرار گرفته اند.
7- توجه كنيد كه ساختار ماشين به صورتي است كه براي مكانهاي با احتمال خطر گازهاي اشتعال پذير مناسب نميباشد.
8- استفاده از كاسههاي پلاستيكي بدون گارد فلزي در فيلترها ميتواند خطرناك باشد. در سيستمهاي هواي فشرده بايد از فيلترهاي فلزي استفاده شود.
1- هواي فشرده اگر به طور غير صحيح استفاده شود ميتواند خطرناك باشد. قبل از انجام هر كاري برروي سيستم مطمئن شويد كه همه فشار از سيستم خارج شده و دستگاه به طور اتفاقي استارت نميشود. 2- مطمئن شويد كه دستگاه در فشار مشخص شده كار ميكند و همه پرسنل وابسته بايد مقدار معين فشار را بدانند.
3- همه تجهيزات هواي فشرده متصل به دستگاه بايد در فشار مشخص بصورت ايمن كار كنند يا حداقل در فشار مشخص ماشين به طور ايمن كاركنند.
4- اگر بيش از يك كمپرسور به يك خروجي مشترك وصل شده اند، كليه شيرها بايد با متدهاي كاري به طور دقيق كنترل شوند به طوري كه يك ماشين باعث شارژ يا افزايش فشار ماشين ديگر شود. 5- هواي فشرده نبايد مستقيما براي تغذيههاي تنفسي ـ آپاراتي يا ماسك استفاده شود.
6- هواي فشرده خارج شده از دستگاه شامل ذرات بسيار ريز روغن دستگاهها ميباشد. بنابراين توجه كنيد دستگاههايي كه از اين هوا استفاده ميكنند متناسب با اين شرايط باشند.
7- اگر هواي فشرده در يك محيط محدود تخليه ميشوند بايد تهويههاي مناسبي براي اين محل در نظر گرفته شود.
8- وقتي از هواي فشرده استفاده ميكنيد حتما پرسنل از تجهيزات ايمني استفاده كنند.
9- همه تجهيزات تحت فشار به ويژه لولههاي قابل انعطاف و كوپلينگ آنها بايد مرتبا مورد بازرسي قرار گيرند و قسمتهاي آسيب ديده بايد طبق كاتالوگ دستگاهها تعويض شوند.
10- از تماس بدني با هواي فشرده پرهيز كنيد.
11- همه موارد ايمني در مورد تانك جدا كننده بايد به صورت دورهاي چك شوند تا از عملكرد صحيح آنان اطمينان حاصل شود.
كليه مواد زير كه در عملكرد كمپرسور مورد استفاده قرار ميگيرند ميتوانند خطرناك باشند.
گريسهاي نگهدارنده
ضد زنگها
خنك كنندههاي كمپرسور
نكات ايمني بهداشتي مهم:
1- از تماس بدني يا استنشاق گازها خود داري كنيد.
2- اگر روغن دستگاه با چشم برخورد كرد، چشم را حداقل براي 5 دقيقه شستشو كنيد.
3- اگر روغن با بدن برخورد داشت فورا آن را بشوييد.
4- اگر مقدار زيادي از روغن دستگاه را به طور اتفاقي خورديد فورا به پزشك مراجعه كنيد.
5- اگر مقدار زيادي از روغن دستگاه را تنفس كرديد فورا به پزشك مراجعه كنيد.
6- هرگز شخصي را كه درحال بي هوشي يا تشنج ميباشد مجبور به خوردن مايعات يا استفراغ نكنيد.
1-نكات ايمني مربوط به حمل و نقل:
هنگام حمل و نقل دستگاهها از محكم بودن هوك و قسمتهاي تحت فشار مطمئن شويد. 2- نكات ايمني مربوط به برق:
الف: همه قسمتهاي بدن و ابزار آلات دستي خود را از قسمتهاي رساناي برق بدون پوشش دستگاه دور نگه داريد. هنگام كار با قسمتهاي برقي دستگاه پاهاي خود را خشك نگه داريد. روي قسمتهاي عايق بايستيد و از برخورد قسمتهاي ديگر كمپرسور با بخشهاي برقي بدون عايق خودداري كنيد.
ب: وقتي كه كمپرسور بدون متصدي است همه دربهاي ورودي اتاق كمپرسور و دربهاي خود دستگاه را ببنديد.
ج: از دستگاههاي آتش نشاني مناسب براي آتش سوزيهاي ناشي از برق استفاده كنيد. د: فقط در محيطهاي خشك –تميز و روشن اقدام به تعميرات كنيد.
ه: دستگاه را فقط به منابعي كه هماهنگ با دستگاه و ظرفيت آن ميباشند متصل كنيد.
3-نكات ايمني مربوط به دفع رطوبت:
رطوبت دستگاه نبايد در ظرفهاي آب تميز تخليه شود. در بعضي از ناحيهها لازم است كه دستگاه مستقيما به فاضلاب اصلي متصل شود.
4-نكات ايمني مربوط به تخليه ماده خنك كننده:
ماده را با يك وسيله جذب كننده (مانند اسفنج) جذب كنيد و سپس در يك ظرف پلاستيكي براي دفع بريزيد. سپس ماده را به وسيله سوزاندن يا به وسيله راههاي قانوني دفع زبالههاي سميكاملا از بين ببريد.
سوال: كمپرسور اسكرو روشن نميشود!
پاسخ: در صورتي كه شما دكمه استارت را فشار ميدهيد ولي هيچ اتفاقي رخ نميدهد به احتمال زياد يا يك مشكل برقي وجود دارد يا كنترل فاز كمپرسور اسكرو مسير برق را قطع نموده است. در صورت وقوع چنين اتفاقي موارد زير را چك كنيد:
چك نماييد آيا تابلو تقسيم كارخانه برق دارد. خطا و يا هشداري را كه روي صفحه plc وجود دارد را بخوانيد و به شركت سازنده اطلاع دهيد.
· چك كنيد آيا دكمه emergency بيرون است.
· اگر كمپرسور اسكرو در مرحله راه اندازي ميباشد و تا به حال در كارخانه شما استارت نشده است، به احتمال زياد با تعويض دو فاز با يكديگر اين مساله رفع ميشود.
· نكته ديگري كه بايد به آن توجه داشت، دماي روغن داخل كمپرسور اسكرو است، حتما دماي كمپرسور بايد حداقل ۲۰ درجه باشد. زماني كه دما پايين باشد روغن سفت ميشود به همين دليل كمپرسور فرمان استارت نميدهد. تا از وقوع خرابيهاي احتمالي جلوگيري كند.
سوال: كمپرسور اسكرو در دماي بسيار بالايي ناگهان خاموش ميشود!
پاسخ: اين اتفاق ممكن است بنا بر يكي از دلايل زير رخ داده باشد:
· دما هواي محيط بسيار بالا رفته باشد و يا تهويه و چرخش هواي خنك درون كابين كمپرسور اسكرو به خوبي صورت نپذيرد.
· سطح روغن بسيار پايين آمده باشد.
· ممكن است جهت چرخش فن خنك كننده كمپرسور اشتباه باشد.
· از روغن نادرست براي كمپرسور اسكرو استفاده شده باشد.
· رادياتور خنك كننده روغن كثيف شده باشد. از تميز بودن و عدم گرفتگي رادياتور كمپرسور مطمئن شود.
· شير ترموستاتيك كمپرسور به درستي كار نميكند.
· مسير گردش روغن در كمپرسور به علت كثيفي مسدود شده است.
سوال: كمپرسور روشن است و واحد هواساز گردش دارد ولي فشاريايجاد نميشود!
پاسخ: اين مساله مرتبط ميشود به شير كنترل كننده ورود و قطع هوا به واحد هواساز(Airend) كمپرسور اسكرو. باز و بسته شدن اين شير وابسته به مصرف و فشار هوا ميباشد. كنترل اين شير براي باز و بسته شدن به وسيله يك شير برقي سلنوئيدي صورت ميپذيرد. در اين صورت موارد زير را چك نماييد:
· چك كنيد جريان برق به شير سلنوئيدي وارد شود.
· سيم پيچي شير برقي را چك كنيد.
شير كنترل كننده ورودي هوا كمپرسور اسكرو
سوال: حجم هوا يا فشار كافي نيست!
پاسخ: ابتدا دستگاه مصرفي را چك نماييد تا مطمئن شويد آيا مصرف دستگاههاي شما بيش از توان كمپرسور نباشد. همچنين مسير لوله كشي هواي كمپرسور را چك كنيد كه نشتي وجود نداشته باشد. در صورتي كه مطمئن شديد اين اتفاق به دليل موارد فوق نميباشد، نكات زير را بررسي نماييد:
· شير كنترل ورودي را چك كنيد تا مطمئن شويد به صورت كامل باز ميشود.
· مطمئن شويد كه فيلتر هوا تميز و نو ميباشد.
· اختلاف فشار را از روي جدا كننده روغن كمپرسور چك كنيد. در صورت نياز سپراتور بايد تعويض شود.
سوال: هوا از سوپاپ اطمينان كمپرسور خارج ميشود! ( فشار بسيار بالا)
پاسخ: اين حالت زماني رخ ميدهد كه كمپرسور وارد حالت بي بار نشود. در اين صورت چك كنيد كه كليد اتوماتيك و تنظيمات فشار در سيستم plc به درستي انجام شده است. همچنين از عملكرد صحيح شير كنترل كننده ورود هوا به داخل هواساز كمپرسور مطمئن شويد.
سوال: در هواي فشرده روغن مشاهده ميشود!
پاسخ: وجود روغن در هوا ميتواند دلايل مختلفي داشته باشد:
· سپراتور روغن قديمي شده باشد يا از روغن اشباع شده است.
· حجم روغن بسيار زياد باشد.
· دماي كاري كمپرسور بسيار بالا باشد
· از روغن نامناسب استفاده شده باشد
· شير حداقل فشار كار نميكند
سوال: رله اضافه بار كمپرسور عمل ميكند و كمپرسور خاموش ميشود!
پاسخ: جريان برق را با آمپرمتر چك كنيد، اگر موتور جريان زياد را ميكشيد:
· ابتدا كمپرسور اسكرو را خاموش كنيد ( برق را قطع كنيد) سعي كنيد فولي هواساز را با دست بچرخانيد، چك كنيد كه آيا هواساز به راحتي و بدون صدا ميچرخد.
· عايق بندي سيم پيچ الكتروموتور را چك كنيد.
· در حالي كه كمپرسور در حال كار است، ولتاژ را چك كنيد. اگر در هنگام استارت الكتروموتور ولتاژ به صورت چشمگير و قابل توجه افت كند، نشان دهنده اين موضوع است كه مشكل در اتصالات برقي ميباشد. تمام رلهها، اتصالات و فيوزها را چك كنيد.
· از اين كه تمام فازها برق دارند مطمئن شويد.
در صورتي جريان مصرفي الكتروموتور نرمال بود ولي همچنين كمپرسور در حالت زير بار تريپ ميكند، رله اضافه بار را با يك رله جديد عوض كنيد (معمولا با افزايش عمر اين رلهها، حساسيت آنها افزايش مييابد)
سوال: كمپرسور در حالتي كه زير بار قرار دارد داراي صداي زياد است!
پاسخ: اين اتفاق معمولا به دليل سفت نبودن و شل شدن تسمه رخ ميدهد. با تعويض تسمه يا تنظيم پيچ سيستم تسمه سفت كن كمپرسور اين مساله مرتفع ميشود.
سوال: تسمه كمپرسور به سرعت پوسيده يا پاره ميشود.
پاسخ:پوسيدگي تسمه معمولا به دليل عدم هم راستا بودن فولي هواساز و الكتروموتور رخ ميدهد. البته شل بودن و يا كيفيت نامناسب تسمه نيز در اين اتفاق تاثيرگذار است.
كمپرسور بايد در حالت عمودي حمل شود و از هر گونه برخورد با جسم ديگري بايد اجتناب نمود تا موجب بروز صدمه نشود. كمپرسور اسكرو را نبايد بر روي درب و تاج سطح فوقاني روي زمين كشيد يا هل داد. ضمنا براي آويزان كردن يا معلق نگه داشتن آنها (مانند بلند كردن با جرثقيل) ميبايست از تسمههاي كافي و مناسب استفاده كرد.
· كمپرسور را از آفتاب يا هر وسيلهاي كه درجه حرارت محيط را افزايش ميدهد، دور نگه داريد.
· نصب هواكش و تهويه در اطراف كمپرسور توصيه ميشود. هواي ورودي به داخل كمپرسور بايد پاكيزه و عاري از ذرات غبار و پليسه و مواد شيميايي آلاينده باشد.
· كمپرسور بايد در يك سطح صاف و تراز نصب گردد.
· كمپرسور ميبايست به گونهاي نصب گردد كه حداقل از هر طرف يك متر فضا آزاد در اختيار داشته باشد.
· هر روز آبي را كه داخل مخزن جمع ميشود را تخليه نماييد.
· سطح روغن را بازرسي نماييد.
· در صورتي كه كمپرسور بيش از يك ماه بلا استفاده مانده است، نيم ليتر روغن از محل شير تخليه به درون هواساز كمپرسور بيافزاييد. براي اين كار ابتدا فيلتر هوا را خارج نماييد و از شكاف زير فيلتر هوا نيم ليتر روغن به داخل آن بريزيد.
· كمپرسور بايد جداگانه ارت زمين شود.
· دقت كنيد سيمها و كابلهاي اصلي منبع برق آزادانه و بدون نظم روي زمين رها نشوند. حتما آنها را به جايي بسته و مرتب كنيد تا باعث سانحه نشوند.
· حتما دقت كنيد تمامياتصالات كابلها استاندارد باشد.
· اطمينان حاصل كنيد كه فيوز و سيم برق سر راه كمپرسور در اندازه صحيح بكار رود.
· ولتاژ برق كمپرسور بايد ۳۸۰ ولت باشد.
دقت نماييد كه دربها و كاور كمپرسور بسته باشد به هيچ عنوان با درب باز كار نكنيد زيرا علاوه بر اينكه سبب ورود ذرات آلاينده به درون كمپرسور ميشود؛ سيستم گردش هواي خنك را درون كابين كمپرسور مختل ميكند و پس از چند دقيقه كار، كمپرسور آلارم نشان داده و از كار ميايستد. پس از متصل نمودن سه رشته كابل برق سه فاز به كليد مينياتوري، درب تابلوPLC كمپرسور را ببنديد. دكمه استارت را فشار دهيد. اگر جهش چرخش و دور الكتروموتور صحيح باشد، كمپرسور روشن شده و شروع به فشرده سازي هوا مينمايد. در غير اينصورت خطايRotation Fault روي نمايش گر ظاهر ميشود. در اين حالت ميبايست جاي دو فاز (دو رشته اصلي برق) را با يكديگر عوض كنيد. سپس مجددا دكمه استارت را فشار دهيد.
· تسمه كمپرسور پس از هر ۳۰۰۰ ساعت كاركرد كمپرسور بايد تعويض شود. تسمه بايد به اندازهاي سفت شود كه وقتي از وسط تسمه با انگشت فشار وارد ميشود بيشتر از ۱ سانتيمتر جاي بازي نداشته باشد.
· روغن كمپرسور پس از هر ۳۰۰۰ ساعت كاركرد كمپرسور بايد تعويض شود.
· توجه داشته باشيد اندازه روغن در تانك مربوطه نصف شيشه روغن نما باشد.
· فيلتر UCC (تصفيه كننده روغن هواساز ) هر ۱۵۰۰ ساعت تعويض شود.
· فيلتر هوا كش ( تصفيه كننده هواي ورودي ) هر ۳۰۰ ساعت تعويض شود.
· فيلتر سپراتور ( جداكننده روغن از هواي خروجي ) هر ۲۰۰۰ ساعت تعويض شود.
حجم روغن مورد نياز كمپرسورها در جدول زير توضيح داده شده است
سايز كمپرسور
مقدار روغن مورد نياز
كمپرسور hp15
6 ليتر
كمپرسور hp20
6 ليتر
كمپرسور hp30
6 ليتر
كمپرسور hp40
12 ليتر
كمپرسور hp50
12 ليتر
كمپرسور hp60
14 ليتر
كمپرسور hp70
18 ليتر
كمپرسور hp80
18 ليتر
كمپرسور اسكرو قادر به تامين هواي فشرده مورد نياز كارخانهها به صورت ۲۴ساعته و در طول ۷ روز هفته ميباشد. پيش از اقدام به خريد كمپرسور، ابتدا بايد چند سوال براي شما پاسخ داده شود.
· در چه شرايطي خريد كمپرسور اسكرو توصيه ميشود و در چه شرايطي بهتر است به جاي كمپرسور اسكرو، كمپرسور پيستوني تهيه شود؟
· كمپرسور با چه سايزي براي شما مناسب است؟
· چگونه در خريد كمپرسور اسكرو پول خود را پس انداز كنيم؟
· اشتباهات رايج در هنگام خريد كمپرسور كدام است؟
سوال: در چه شرايطي خريد كمپرسور اسكرو مناسب است؟
پاسخ:
· كارخانههاي متوسط و بزرگ
· دستگاهها و سيستمهايي كه به هواي فشرده به صورت مداوم و پيوسته نياز دارند.
بااين حال در طول اين سالها با بسياري از شركتها مواجه شدهايم كه كمپرسور اسكرو خريداري كرده اند در حاليكه كمپرسور پستوني بهتر جوابگوي آنها بوده است.اگر يكي از شرايط زير براي شما صدق ميكند، كمپرسور اسكرو گرينه خوبي براي شما نيست!!
· اگر به هواي فشرده به صورت مداوم نياز نداريد
· اگر كمپرسور را براي تامين باد ابزارهاي بادي در كارگاهها ميخواهيد بخريد.
سوال: چگونه حجم و فشار مناسب را براي كمپرسور اسكرو مشخص ميشود؟
پاسخ:
اين مساله بسيار مهم است كه كمپرسور كه خريداري ميكنيد بتواند به خوبي حجم و فشار مورد نياز سيستم در خصوص هواي فشرده را تامين كند. متاسفانه در بسياري از موارد افراد دقيقا نميدانند چه كمپرسور براي انها مناسب است واين امر منجر به خريد يك كمپرسور بسيار بزرگ يا بسيار كوچك تر از نياز آنها ميشود.وقتي شما ميخواهيد يك كمپرسور هواي اسكرو خريداري كنيد، معمولا به دليل يكي از موارد زير است:
· اين دستگاه اولين كمپرسور شما است.
· شما يك كمپرسور پستوني داريد ولي جوابگوي نياز شما نيست.
· اين دستگاه جايگريني براي كمپرسور اسكرو قديميو مستهلك است.
· شما در حال حاضر يك كمپرسور اسكرو داريد ولي به هواي بيشتري نياز داريد.
در ادامه توضيحات لازم براي هر يك از موارد فوق را خدمت شما تقديم ميكنيم
سوال: آيا اين دستگاه اولين كمپرسور شما است؟